Starten als ondernemer

Elke starter komt best grondig voorbereid aan de start. Uiteraard ben je bezig met het zoeken van een geschikte locatie, het opstellen van een financieel plan, het aanvragen van een ondernemingsnummer.

Informeer je echter ook vooraf welke bijkomende vereisten opgelegd worden vanuit de overheid bij de start van je zaak. Hier vind je alvast wat extra informatie.

Ondernemingsloketten
Bij de oprichting van een eigen zaak moet je die zaak registreren. Dat doe je via het ondernemingsloket. De overheid besteedt deze opdracht uit aan een aantal private partners.

De dichtstbijzijnde erkende ondernemingsloketten zijn in Antwerpen en Turnhout. In Antwerpen kan je terecht bij Acerta, Formalis, Securex, Xerius, Zenito en Partena. In Turnhout kan je terecht bij Acerta, Formalis en Xerius.

De volledige lijst van alle erkende ondernemingsloketten vind je op de website van de federale overheidsdienst Economie


Stappen
Om te starten als zelfstandige moet je deze stappen chronologisch ondernemen:

  1. openen zichtrekening
  2. inschrijving in de Kruispuntbank van ondernemingen (KBO)
  3. btw-nummer aanvragen
  4. aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
  5. aansluiten bij een ziekenfonds
  6. bijkomende en noodzakelijke vergunningen aanvragen (meldingsplicht): FAVV, milieuvergunning, verkoop van tabak of sterke dranken,…

Meer info krijg je bij het Agentschap Ondernemen

Steunmaatregelen
Als starter krijg je soms steunmaatregelen. Een overzicht van de provinciale, Vlaamse, federale en Europese steunmaatregelen vind je hier.