Vast verblijf

Voor de meeste bejaarden en hun familieleden is een plaatsing op de wachtlijst of de opname in een woonzorgcentrum een grote stap. Verliesgevoelens, onzekerheid en zelfs angst voor het onbekende komen in deze omstandigheden dikwijls voor. Daarom staan de directeur, de hoofdverpleegkundigen en de maatschappelijke assistenten klaar om de kandidaat-bewoner en familie vanaf het eerste contact te begeleiden.

Als bewoner behoud je je privacy dankzij een eenpersoonskamer. Ben je er met je partner, dan proberen de medewerkers je een aanpalende kamer te geven. 

Woonzorgcentrum ter Bleeke biedt jou:

  • twee leefeenheden: Sanseveria en Clivia. Ze hebben elk dertig woongelegenheden.
  • twee livings per leefeenheid waar je andere bewoners kan ontmoeten
  • binnen elke leefeenheid een mooie, toegankelijke binnentuin met terras
  • een cafetaria voor bewoners en bezoekers
  • een ruime, huiselijke eenpersoonskamer van 29 vierkante meter
  • een centraal verpleeglokaal op elke leefeenheid
  • diverse zorgruimten (kiné, ergo, animatie, snoezelbadkamer)
  • aangepaste rolstoeltoegankelijke badkamers
  • een lokaal dienstencentrum 
  • verschillende zithoeken op elke afdeling met comfortabele stoelen, een digitale open haard, huiselijk ingericht en aangekleed volgens de seizoenen

Op de kamer vind je een:

  • zetel
  • stoel
  • hoog-laagbed
  • nachtkastje
  • digitale televisie
  • oproepsysteem
  • koelkast
  • badkamer met lavabo, toilet en inloopdouche
  • centrale verluchting
  • branddetectie


Tips voor opname

  • Je hebt geen burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering nodig. Alle bewoners zijn vanaf de eerste dag door de polis van het woonzorgcentrum verzekerd. Uitzondering: je hebt nog vastgoed of personen ten laste. 
  • Je mag al je abonnementen opzeggen of een adreswijziging aan de verzender doorgeven. Ook nutsvoorzieningen mag je afsluiten. 
  • Zeg als huurder tijdig je huurcontract op. Vergeet niet je brandverzekering te annuleren. Heb je nog een eigendom? Dan mag je de brandverzekering niet opzeggen zolang de woning niet verkocht is.
  • Verwittig alle andere leveranciers aan huis (bijvoorbeeld de postbode, hulp aan huis, ...)


Tips tijdens de opname
Kom je naar het woonzorgcentrum voor een vast verblijf? Breng deze documenten zeker mee: 

  • identiteitskaart
  • medicatie en medicatielijst
  • recente medische verslagen
  • recente pasfoto's

Waardevolle voorwerpen, waardepapieren, notariële akten of grote geldbedragen heb je niet nodig in het woonzorgcentrum. Je stelt best een contactpersoon aan om je briefwisseling en financiële zaken af te handelen. 

Bedrag

Vanaf 1 augustus 2017 bedraagt de dagprijs 58,63 euro voor een nieuwe bewoner. Een echtpaar betaalt 103,11 euro per dag.

Deze dagprijs is nodig om bijna alle kosten te dekken die nodig zijn om zorgeloos te kunnen verblijven in ter Bleeke. Uiteraard zijn er nog bijkomende kosten waarmee je rekening moet houden, bijvoorbeeld:

  • remgelden van doktersbezoek, kinebehandeling en medicatie
  • aankoop van naamlintjes voor de persoonlijke kleding
  • wassen van het persoonlijk linnen: ofwel doet je familie de was ofwel kan je samenwerken met de wasserij van het woonzorgcentrum
  • kleine uitgaven zoals consumpties in de cafetaria
  • kosten voor een kapster of pedicure
  • oplegkosten van een ziekenhuisverblijf, bijzondere medische onderzoeken, (bijkomende) ziekteverzekering en andere zaken zoals protheses, een bril, ...
  • extra's zoals rookgerief, kleding, ...

De afspraken rond het betalen van de verblijfskosten worden vooraf met de directeur en de sociaal assistente gemaakt. Hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden:

  • de bewoner betaalt zelf en zij/hij of de familie staat in voor de betaling van alle kosten
  • de bewoner kan niet instaan voor de volledige betaling en heeft geen onderhoudsplichtige kinderen: het OCMW van de gemeente vanwaar de bewoner afkomstig is, neemt de betaling van het tekort op zich

Betaalt het OCMW van je woonplaats een deel van het tekort? Dan zal het OCMW van Malle steeds een waarborg vragen aan het OCMW van de gemeente van je herkomst. 

De specifieke manier van betalen spreken we voor de opname af met de bewoner of de familie. Je krijgt het factuur van de verblijfskosten van de voorbije maand de volgende maand. Je hoeft geen waarborg te betalen voor een opname.