Campagne “Oe ist?” zet jonge Mallenaren aan om te praten 

Met de campagne "Oe ist?" vragen Het Huis van het Kind en de jeugddienst aandacht voor het mentale welzijn van kinderen en jongeren. De lokale campagne wil vooral het onderwerp bespreekbaar maken en jongeren (en hun ouders) informeren over bestaande eerstelijnshulpverlening.

Om die boodschap symbolisch kenbaar te maken, installeerden enkele Malse jongeren een gele brievenbus aan de kinderrechtenboom naast het Huis van het Kind, dat ook in coronatijden bereikbaar is via oeist@malle.be. Die kinderrechtenboom doet vanaf nu dienst als Babbelboom. Jongeren kunnen een boodschap in de boom hangen of posten in de gele brievenbus. Om de jongeren zo goed mogelijk te bereiken lanceert de gemeente tegelijkertijd een online campagne, voornamelijk op Instagram.

Hulpverleningsorganisaties die in de regio actief zijn rond jongerenwelzijn luiden al geruime tijd de alarmbel. De coronacrisis legt een zware druk op het geluk van kinderen en jongeren. Zij missen vooral familie en vrienden en voelen eenzaamheid en verveling. Onze jeugd verliest het "jong-zijn gevoel". De tendens benoemen is één zaak, ze aanpakken is heel wat moeilijker voor ouders, leerkrachten en zorgverleners. Hoe geven we zin aan een langdurig bubbelbestaan? 

"Hoe is het?" is de vraag die we elkaar dagelijks stellen en waar "goed" als antwoord verwacht wordt. We weten dat dit voor heel wat jonge Mallenaren vandaag niet het geval is. Het is overigens best oké wanneer het even niet oké is. Maar wanneer enkel neerslachtigheid overblijft, is hulpverlening vaak nog de enige uitweg. Met deze campagne lijst het gemeentebestuur de vele organisaties op die – digitaal of fysiek - een luisterend oor en psychosociale hulp bieden.

Een laagdrempelig initiatief waarmee het gemeentebestuur van Malle nauw samenwerkt is het JOTH-huis in Zandhoven. Jongeren van 12 tot 25 jaar kunnen er gewoon binnen en buiten lopen en deelnemen aan leuke activiteiten. Het is een veilige plek waar je ook een luisterend oor vindt en beroep kan doen op professionele hulp. Gratis en zonder een label opgeplakt te krijgen. 

De campagne werd niet toevallig op gang getrapt net voor de krokusvakantie. Doorgaans kijken kinderen en jongeren vurig uit naar schoolvakanties. Nu zorgt de gedachte aan een vakantie zonder activiteiten en vrienden voor extra spanning. De maatregelen om de coronacrisis uit ons leven te bannen, beperken onze vrijheid enorm. Toch blijft het belangrijk om actief te blijven, buiten te komen. Al stappend en in beperkt gezelschap Malle en omgeving ontdekken is en blijft een topidee. 

Meer inspiratie voor veilige en aangename activiteiten zijn te vinden op www.watwat.be.

Gepubliceerd op dinsdag 16 februari 2021 12.40 u.